Banner

ING Bank

Direct Marketing heeft altijd al een centrale rol gespeeld bij ING. Om de effectiviteit van de campagnes te optimaliseren werd veelvuldig contact gezocht met de klant.  Wat wil de klant? En welke dienstverlening is goed of moet worden verbeterd? Vier jaar heb ik mogelijke vormen van (markt) onderzoek voor de ING opgezet, uitgevoerd en gepresenteerd. Enkele voorbeelden zijn:

  • Meten van klanttevredenheid (totale dienstverlening)
  • Het opstellen van concurrentie-analyses.
  • Het analyseren, rapporteren en presenteren van onderzoeken.
  • Het adviseren van marketeers ten aanzien van doelgroepen, producten en diensten.

Aandachtgebieden: internet, klanttevredenheid, particuliere markt en het intermediair.

In begin 2003 heb ik de overstap gemaakt naar Postbank. Daar heb ik 2 jaar onderzoek gedaan voor de afdelingen Internet en Betalen. Grote onderzoeken die ik heb opgezet en gerapporteerd zijn:

  • De introductie van de Overstapservice
  • De introductie van iDEAL
  • De migratie van Girotel naar Mijn Postbank.nl
  • De introductie van betaalpakketten
  • De introductie van de Postbank Buddy
  • Klanttevredenheid e-mail (inbound & outbound)
  • Klanttevredenheid internetbankieren (benchmark)