Postbank

De Postbank is een sterk marketing gedreven organisatie. Hierdoor is zij er in geslaagd naast traditionele DM ook internet effectief in te zetten. Zo succesvol dat internet het grootste verkoopkanaal is geworden voor de Postbank. Voor Postbank heb ik met een klein team het e-mail kanaal succesvol ingericht. Succesvol door:

Lees meer...

Rituals

Rituals is in 2000 opgericht en biedt luxe home en body cosmetica. De missie is simpel maar helder: Met een beetje extra aandacht voor de kleine genoegens van het leven, transformeer je je dagelijkse routines in mooie rituelen. Concreet worden die verwenmomenten gecreëerd met originele producten die variëren van lichaams- en gezichtsverzorging, yogakleding en badlinnen tot geurkaarsen, parfum, make-up en thee.

Rituals heeft ruim 220 winkels wereldwijd en een webshop. Online gaat een steeds grotere rol spelen bij Rituals. Een goede online  contactstrategie is dan noodzakelijk, met als focus e-mail. Waarom? Binnen e-commerce is e-mail een belangrijk online marketing kanaal dat veel traffic & omzet genereert (zowel online als offline).

De opdracht:

Maak een goede e-mail contactstrategie voor Rituals prospects en klanten waardoor zij meer en vaker Rituals producten afnemen en langer klant blijven (werven, groei en retentie).

Concreet worden de volgende 4 vragen beantwoord:

  1. Wat is de e-mailstrategie van Rituals?
  2. Wat moet worden ingericht om deze e-mailstrategie te realiseren (database, e-mailflows, relevante klantinformatie, content en analyse/dashboardtools)
  3. Wat is het stappenplan: wanneer moet wat worden geïmplementeerd?
  4. Wat zijn de meetbare (commerciële) doelstellingen van Rituals en hoe kunnen we deze goed monitoren en bijsturen?

 Inmiddels is de online strategie opgeleverd en wordt nu de uitwerking ingepland.

 

 

 

ING Bank

Direct Marketing heeft altijd al een centrale rol gespeeld bij ING. Om de effectiviteit van de campagnes te optimaliseren werd veelvuldig contact gezocht met de klant.  Wat wil de klant? En welke dienstverlening is goed of moet worden verbeterd? Vier jaar heb ik mogelijke vormen van (markt) onderzoek voor de ING opgezet, uitgevoerd en gepresenteerd. Enkele voorbeelden zijn:

Lees meer...

O'Neill

Sinds 2008 heeft O’Neill voor 9 landen in Europa een eshop. Door O'Neill is goedemail.nl benaderd met het verzoek ze te helpen om meer online omzet te realiseren. Dit heeft goedemail.nl met veel plezier gedaan in de laatste 5 maanden van 2010. Voor deze eshop heeft goedemail.nl de volgende activiteiten verricht:

  • Het maken van een online klantcontactstrategie
  • Het inrichten van een klantendatabase voor marketingactiviteiten
  • Het inrichten van e-mailcampagnes
  • Het optimaliseren van online processen
  • Het meetbaar maken van online activiteiten.

Agri Retail

Opdracht: Het realiseren van een zo hoog mogelijke omzet binnen de huidige webshop omgeving (zonder nieuwe investeringen). Met als hoofddoel een goede basis voor de start van de nieuwe webshop. Dit is gerealiseerd. Het aantal bezoeken is toegenomen van 150.000 naar 600.000 in de maand. De omzet is verdubbeld en het aantal verkochte producten is verdrievoudigd. Hoe?

1. SEO optimalisatie: Met behulp van een keyword analyse en een url optimalisatie zijn de natuurlijke zoekresultaten aanzienlijk toegenomen.

2. Het verhogen van de adwords ROI. In samenwerking met het bureau Brainads hebben we veel dure zoekwoorden uitgesloten en ons meer gefocust op de huismerken.

3. De voorraad afstemmen op de omloopsnelheid en het productassortiment verruimen. De voorraad in het magazijn was veel te groot en het productassortiment te klein. Door het verkleinen van de voorraad en te gaan werken met backorders zijn de kosten aanzienlijk afgenomen. Daarnaast is het assortiment uitgebreid waardoor het meer aansluit bij het ruime winkelassortiment.

4. Scherpere verzendtarieven. De verzendkosten waren niet marktconform, waardoor de conversie zeer laag was. Door deze te verlagen is de conversie toegenomen.

5. Optimalisatie van de nieuwsbrieven. De nieuwsbrief had de functionaliteiten en de look&feel van een digitale folder. Het template is veel interactiever gemaakt waardoor een een groot deel van de online omzet nu via de nieuwsbrieven wordt gerealiseerd. 

6. Het bedenken en introduceren van succesvolle interactieve online events en spelletjes (https://actie.boerenbond-welkoop.nl/kenner/fotogalerij). De klanten van BoerenBond en Welkoop zijn gek op leuke spelletjes en acties. Een groot succes was de rebranding van het huismerk honden- en kattenvoeding KENNER. Klanten konden een jaar lang gratis voeding winnen, als zij de leukste foto posten van hun kat of hond. Deze werd getoond in een fotogalerij met een uitleg, gegeven door het huisdier, waarom hij/zij in aanmerking kwamen voordeze prijs. Iedereen kon stemmen op de foto's. De actie is geactiveerd via de nieuwsbrief, de folder en Facebook. Tussentijds ontvingen deelnemers e-mails met aanmoedgingsprijzen en kortings-acties. Dit resulteerde in ruim 3.100 deelnemers en meer dan 60.000 bezoeken in 1 maand op de actiepagina.